#Deti a finančné hospodárenie

Naplniť si kúpou svoju túžbu, alebo radšej sporiť?

Dnešný svet je o sporení a hospodárení. Čím lepšie uchopíte svoj príjem a nekupujete zbytočnosti, tým lepšie sa zabezpečíte a tým lepšie sa v budúcnosti budete mať. Nie je ľahké odolať pokušeniam ako sú značkové lyže,  botasky, super kúsky oblečenia od Gucciho,  North Face a pod. Niekedy ide len o  rozhodnutie, ako chcete danú vec využívať. Ak má stáť v skrini, bola to zbytočná kúpa. Radšej bolo treba odolať a mohli ste si odložiť financie do budúcna. Váš príklad v hospodárení ovplyvní neskôr aj  vaše deti a ich finančné hospodárenie.

„Ale veď len raz sme mladí “ poviete, a je to pochopiteľné. Veľa mladých ľudí sa túži pekne obliekať, zabaviť sa, cestovať, a dobre vyzerať. A kde už len získať značkovú vec, keď nie  v luxusnom značkovom obchode. Samozrejme z času na čas si  doprajte  milé veci, zábavu a relax, ktoré vás potešia.

Avšak treba sa zamyslieť nad otázkou, či tých vecí nemáte priveľa, a či ste ich využili na maximum. V ďalšom kroku pouvažujte, či sú kúpené  veci, odevy, obuv pre Vás nutné, či nebude lepšie odev recyklovať, a vynosiť. A či ste sa bez nich kľudne mohli zaobísť, lebo patrili len k vašej momentálnej túžbe.

Ako motivovať mladého človeka, aby rozmýšľal nad tým, čo je pre jeho život
dôležité?

Sú dôležitejšie značkové botasky, alebo sú dôležitejšie hoci aj malé investície a sporenie do budúcna?  Črtá sa tu myšlienka a potreba porozprávať sa s deťmi  o otázkach súvisiacich s finančnou gramotnosťou.  Finančná gramotnosť je znalosť, ktorú by mali Vaše deti v živote ovládať. Ak takýto rozhovor nestihnete v detstve, s mládežou je to už o trochu ťažšie. Majú svoje názory a presvedčenia,  úmerné svojmu veku, no rozhovory  treba  realizovať aj vtedy.

Deti a finančné hospodárenie

Prečo je  práve pri deťoch vhodné ak rozhovorom položíte  základ finančného hospodárenia? Pretože ak budú vedieť deti hospodáriť a ovládať základné zručnosti práce s financiami, bude sa  im žiť lepšie, neskôr ich rodičom, deťom  a  napokon celej spoločnosti. Raz títo mladí ľudia dospejú a ocitnú sa v riadení napr. našej krajiny. Ak neboli vedení k správnemu hospodáreniu a šetreniu, nedajú   sa od nich očakávať žiadne svetoborné a efektívne výsledky pri práci s financiami a ich  spravovaním.

Ale kde a kedy je najlepšie začať?

1. Rodina. S výchovou ku správe financií a sporeniu je najlepšie začať  v rodine.
Vhodné  a najlepšie je porozprávať sa o finančnom vzdelávaní s deťmi 6-8 ročnými, ktoré vedia čítať a poznajú čísla. Postupne by sa náročnosť výchovy k finančnej gramotnosti mala s vekom detí zvyšovať. Základnou vlastnosťou  výchovy detí rodičmi, by malo byť aby naučili deti  správne hospodáriť, a   hravou formou ich pripravili na život.

#Výchova_detí_

k_finančnej_gramotnosti

2. Významným krokom rodičov je  začať deťom dávať vreckové. Aj keď začnete s vreckovým hoci najprv aj skromným, ide o vynikajúci motivujúci prvok. Dieťa  je potešené tým, že už má zrazu vlastné peniažky. V druhom kroku treba deťom stanoviť , dokedy majú s financiami a vreckovým  vyjsť. Určite vreckové  na prvýkrát hneď minú, ale časom sa to zlepší.

3. Dobrým príkladom je, keď si dieťa premyslí čo by chcelo, a ako si na danú vec z vreckového nasporí. Porozprávajte sa sním o tom. Postavte dieťa v istej dobe aj pred  rozhodovanie čo si kúpiť, či tablet,  botasky, alebo striebornú mincu. Nechajte ho rozhodovať sa , ktorý cieľ si vybrať a ako si na neho našetriť. Vysvetlite im výhody a nevýhody sporenia u všetkých troch cieľov.

Získanie finančných prostriedkov

4. Ďalším krokom je reálne ukázať deťom peniaze, mince aj bankovky. Nech si papierové peniaze chytia, a pozrú sa, kde sa na nich nachádza bezpečnostný prvok. Vysvetlite deťom ako peniaze získavate vy, a ako ich v budúcnosti môžu získať oni. Prečo pracujete,  ako dlho, a ako si oni môžu v budúcnosti zarobiť svoje financie tiež. Porozprávajte sa s deťmi kde sa dajú ukladať peniažky, ktoré si našetrili, a kde ich ukladáte vy, a prečo je to bezpečné a výhodné.

5. Vysvetlite deťom  prečo je hospodárenie s peniazmi  dôležité, a ktoré základné veci potrebujete zaplatiť každý mesiac. Tiež im povedzte, čo si za peniaze potrebujete každý mesiac kúpiť. Ak máte zostavený svoj rozpočet, tým lepšie. Ukážte im ho, nech si ho pozrú, aby uvideli  koľko peňazí a na aké položky je potrebné každý mesiac vynakladať financie.

Rodinný rozpočet

6. Porozprávajte sa s deťmi o rodinnom finančnom rozpočte a prejdite s nimi jednotlivé položky. Spýtajte sa ich, čo by do vášho rodinného rozpočtu chceli  ešte doplniť, s akou  ich položkou by ste mali ešte  rátať .

7. Povedzte deťom, keď je v domácnosti  všetko  nakúpené, prezrieť špajzu a chladničku. Nech si každé dieťa zapamätá, alebo zapíše čo najviac položiek. Dieťa, ktoré vyhrá, a bude mať najviac položiek odmeňte. Neskôr postup zopakujte a vyzvite ich, nech zistia  čo v špajzy a chladničke chýba. Keď si napíšu zoznam, ide sa na nákup do supermarketu, alebo  vášho obľúbeného obchodu.

Hra na pátračov najvýhodnejších cien :))

8. Poskytnite deťom, keď  sú s vami v obchode sumu pre nákupný zoznam v eurách, ktorá bude o čosi menšia, ako v skutočnosti. Požiadajte ich, aby hľadali kvalitné, a zároveň cenovo najvýhodnejšie ponuky a hľadanie berte ako hru na pátračov. Vysvetlite deťom, prečo je potrebné všímať si nielen cenu, gramáž, ale aj kvalitu, a navrhnite im pomoc  pri hodnotení  kvality. Pátrači sa môžu v otázke kvality poradiť aj s vami. Upozornite deti čo  si majú všímať na výrobkoch napr. pri kúpe šunky percento podielu mäsa  apod.

Príjmy a výdavky

9. Motivujte vaše deti, aby si  robili  prehlaď čo si počas mesiaca kúpili, a načo minuli svoje peniaze. Ukážte im, ako to majú zaznamenať  napr. na svojom počítači formou príjmov a výdavkov. Tento postup budú poznať, ak ste im ho ukázali vo svojom rozpočte.

10. Ak máte v domácnosti plastové fľaše, pošlite deti, aby ich išli vrátiť a usporené peniažky si odložili do pokladničky. Vysvetlite im princípy ekológie a znečistenia prírody a orgánov živočíchov, plastami, ktoré boli vyhodené.

10. Ukážte deťom kreditné a bankové karty, a vysvetlite im programy správneho hospodárenia, kedy môžu s bankovou kartou ušetriť napr. 1 percento pri nákupoch  späť a podobne.

11. Rozprávajte sa s vašimi  deťmi, ktoré tvoria svoju ale aj vašu budúcnosť. Možno povedať, že sa vaše snaženie pri  správnom vedení  neskôr  určite veľmi zúročí. Popracujte na tom , aby sa stala rozprávka „O troch grošoch“   pravdivá a účinná aj v dnešnom čase a storočí.

12. Navrhnite deťom, že si môžu zarobiť polievaním záhradky susedke, alebo napr. že pôjdu vyvenčiť psíka, či nakúpiť a priniesť menší nákup starším manželom.

Je viac než isté, že ak  deti  budete  správne vychovávať k spravovaniu  svojich financií, stanú sa neskôr samostatnými a v dospelosti múdrymi hospodármi . Dôležité je, ak vediete svoje  deti postupnými malými krokmi  k finančnej gramotnosti, k nájdeniu si  vlastnej práce, vedľajšieho  príjmu a k tvorivému mysleniu, ktoré im napovie, ako si v živote čo najlepšie finančne poradiť a spravovať svoje financie.

 

Komentáre
  1. Itís nearly impossible to find educated people for this topic, but you sound like you know what youíre talking about! Thanks

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *